fbpx

מחיקת והסדר חובות

מחיקת והסדר חובות הוא מעין שלב סופי בתהליכי חדלות פירעון (לשעבר פשיטת רגל) והוא מציין את קבלת ההפטר הקובע כי החוב הוסדר ואין עוד צורך לשלם את הסכום שנותר. משך ההליך הוא 3-4 שנים ובזכותו יכולים חייבים רבים לפתוח פרק כלכלי חדש ונקי בחייהם וללא חובות מן העבר.

האם מחיקת והסדר חובות הוא פתרון יעיל?

חייבים רבים נקלעים למצב שבו סך חובותיהם גדול מכדי שתהיה אפשרות לשלם אותו. ככל שהקשיים בתשלומים הולכים ונערמים עקב חובות תופחים, כפלי קנסות וריביות מצטברות, כך הולך ומידרדר גם המצב הכלכלי והמשפחתי, שעשוי לגרור אי וודאות כבדה וכמובן שורה של סנקציות אזרחיות שונות כמו עיקולים על חשבנות הבנק והמשכורת, ביטול כרטיסי האשראי ועוד.

כתוצאה מהמצב הכלכלי העגום, רבים ממהרים לבדוק כיצד ניתן למחוק את החובות שברשותם באמצעות עורך דין מתאים, בתקווה שיוכל להקטין את חובם או להגיע להסדר שיאפשר ביטול כלשהו של החוב הקיים.

מחיקת חובות

חשוב להבהיר שהמושג "מחיקת חובות" הוא למעשה שם שהתפתח בציבור הרחב ככינוי לתהליכי פשיטת הרגל, שבסיומם נמחקים החובות שנותרו לאדם החייב וכעת הוא יכול לצאת לדרך כלכלית חדשה ונקייה.

ההליך הישן פשיטת הרגל הוחלף בשנת 2019 בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי והוא מחליף כיום את ההליך הוותיק בהליך ממוקד, אפקטיבי וקצר הרבה יותר. גם חדלי הפירעון, כמו פושטי הרגל יכולים למחוק חלק משמעותי מחובותיהם לאחר תקופה שבה החוב הוחזר מידי חודש ולקבל הפטר, המציין את סיום תקופת ההחזר.

אפשרות נוספת היא למחוק חלק מהחוב על ידי הסדר חוב – מצב שבו החייב מגיע להסדר עם הזוכים (כלומר הגורמים שלהם הוא חייב) בנוגע לגובה התשלום ותנאי התשלום. 

מחיקת והסדר חובות

מדוע למחוק חובות?

מערכת הוצאה לפועל נוצרה על מנת לסייע לזוכים לגבות כספים שמגיעים להם בהתאם לחוק: בעלי עסקים שלקוחותיהם לא שילמו, ספקים שלא קיבלו תשלומים מחברה מסוימת, הורים גרושים שלא מקבלים את דמי המזונות, אנשים שלא שילמו קנס, תשלום עקב פסק דין או החלטה משפטית, חשבונות מוניציפליים, שכר דירה וכיוצ"ב.

התיק הנפתח בהוצאה לפועל מגיע עם שורה של סמכויות אפשריות להפעלת לחצים כמו עיקול המשכורת של החייב או עיקול חשבון הבנק שלו, בדרך כלל גם קיים צו עיכוב יציאה מהארץ ולפעמים גם הגבלות נוספות כמו האיסור על חידוש, החזקה או ריענון רישיון נהיגה.

 

מחיקת החובות

בפועל, מצב של מחיקת החובות מביא גם לביטול מלא של ההגבלות והעיקולים שהוטלו על החייב, אך לא הצווים שהוטלו עליו, כמו צו עיכוב יציאה מהארץ או צו מאסר. בכפוף לייעוץ משפטי וקבלת ההחלטה המתאימה יהיה אפשר להגיש בקשה ליציאה לחו"ל לתקופת זמן מוגבלת.

 

מחיקת חובות בהליכי חדלות פירעון

אדם שהחליט להיכנס להליך חדלות פירעון במטרה לעשות אחת ולתמיד סדר בחובותיו ולהתחיל לשלם אותם אט אט, יביא לעצירה מוחלטת של הליכי הגבייה נגדו ("הקפאת הליכים") קרי כל הסנקציות שהוטלו עליו ומרגע שנכנס לתוקף צו התשלומים המאשר את תחילתה של תקופת הביניים בה החייב משלם מידי חודש את הסכום שהוטל עליו לשלם בפריסה מסודרת.

במהלך תקופת הביניים שבה החייב משלם, הוא כמובן יוכל לשוב ולהתנהל כרגיל: להחזיק ברישיון נהיגה, לקבל משכורת באופן תקין וללא הגבלה לחשבון ועוד. יחד עם זאת, נאסר עליו בדרך כלל מלהחזיק כרטיס אשראי והוא מחויב לדווח על הוצאותיו והכנסותיו בשוטף אחת לחודשיים.

 

הממונה על חדלות הפירעון

הממונה על חדלות הפירעון (הכונס הרשמי לשעבר) מקבל דיווח מסודר בנוגע לכל חייב וחייב שנמצא כעת במסגרת ההליך. דיווח זה מתבצע ע"י נאמן שאחראי לפקח על החייב ופעולותיו, לוודא שהוא משלם חודש בחודשו את הסכום הדרוש לקופת חדלות הפירעון ומדווח כנדרש.

 

הנאמן

הנאמן גם אמון על מימוש נכסי החייב במטרה להגדיל את הסכום בקופת הפירעון ולהעביר את הסכומים הכספיים לזוכים על פי הדין קדימה כפי שקובע החוק. לאור כל אלו חשוב לשתף פעולה מלאה עם הנאמן, כך שיוכל להמליץ בהמשך על קבלת ההפטר ולהביא לכך שיתרת החובות תימחק לגמרי.

 

חובות בלתי ניתנים למחיקה

למרות שהסדר החוב או קבלת הפטר לחדלי פירעון מביא למחיקה של יתרת החובות הקיימים, המחוקק מגדיר מספר חובות שלא ניתן למחוק בהליכי חדלות הפירעון ושיקום כלכלי:

 

תשלום עונשי

דהיינו עונש שמגולם דרך תשלום כספי והוא עומד בעינו גם לאחר המחיקה.

 

חוב שנוצר בדרך מרמה, גניבה, עבירת מין או אלימות חמורה

חובות שנצברו כתוצאה ממעשים פליליים אלו אינם מקנים אפשרות למחיקת והסדר חובות, גם לא במסגרת הליכי חדלות פירעון.

 

חוב מזונות

שהחבות שנוצרה בהם היא על פי פסק דין ולא שולמו.

רק בנסיבות חריגות ומוצדקות יהיה אפשר להורות על מחיקת אחד מהחובות גם במסגרת ההפטר, או להתנות אותם בתשלום כלשהו (קנס או ריבית למשל).

 

לדוגמא

במקרה לדוגמה, חדל פירעון בן 60 שסובל ממגבלה בריאותית ומתקיים בדוחק קיבל אישור למחיקת חוב מזונות שלא שולם כבר לפני למעלה מ-30 שנים. בית המשפט התחשב במצבו המיוחד ובעובדה כי חוב זה כבר לא ישרת את ילדיו שבגרו בינתיים והעניק למבקש הפטר המורה על מחיקת כל חובותיו, לרבות חוב המזונות.

 

לאור כל אלו

לאור כל אלו חשוב ביותר לבדוק מהם כל החובות הקיימים לפני כניסה לתהליך. חייבים שיש להם חובות בלתי ניתנים למחיקה יזדקקו בדרך כלל לתהליכים ולפעולות אסטרטגיות נפרדות לחלוטין, שכוללות טיפול פרטני בכל החובות הללו ומלבד הטיפול בחובות במסגרת ההליך.

אסטרטגיה זו שנוצרת רק מכוח ייעוץ והכוונה משפטיים ע"י עורך דין ממולח ובקיא ביותר בתחום תוכל לאפשר לאותו האדם לפתוח בחייו דף חדש ונקי ללא חובות עבר ולהמשיך בחייו בהתנהלות נכונה ונבונה יותר.

 

חשיבות עורך הדין למחיקת חובות

אין זה משנה כיצד התקבלה "התאונה הכלכלית" שגרמה לכם לצבור חובות משמעותיים ולהיקלע להליכי גבייה קשים ומורכבים בהוצאה לפועל, כל עוד אתם מבינים שחשוב להתחיל לפעול למען הסדרת ומחיקת החובות הללו כדי להשתקם ולהתחיל מאפס. עורך דין מקצועי יוכל לסייע לכם בנושא רבות, בייחוד לאור התקנות החדשות והשונות שדורשות ידע רב והיכרות מעמיקה עם המערכת כולה.

נציין גם שניסיונות פעולה עצמאיים מול לשכות ההוצאה לפועל אינם מניבים בדרך כלל תוצאות רצויות מספיק, בוודאי שלא מחיקה פוטנציאלית של חובות. למעשה, רק עורך דין מקצועי הוא החוליה המקשרת בין הציבור לבין מנגנוני ההוצאה לפועל ויודע לבחור בחכמה את דרכי הפעולה המתאימות לכם על מנת לצאת מהמצב שאליו נקלעתם.

 

עורך דין מיומן

עורך הדין ידריך אתכם כיצד לפעול בכל שלב ולהמליץ לכם מה לומר, כיצד להציג נתונים שונים ולאילו הליכים רצוי להיכנס על מנת להסדיר את הנושא ולהביא למחיקת החובות בדרך יעילה וחלקה ככל האפשר.

מובן לכולנו שאיש לא באמת מעוניין למצוא את עצמו בסיטואציה מרתיעה ומקשה כל כך, אך מדובר במציאות חייהם של חייבים רבים ששואפים להזדמנות אמיתית לתיקון, יציאה מהמשבר ומחיקה סופית של כל החובות העומדים כנגדם כך שיוכלו להתחיל מחדש ויפה שעה אחת קודם.

 

לסיכום

במשרד עורכי הדין מזור קנפו ושות' תוכלו לקבל ייעוץ, הכוונה וייצוג לכל היתקלות עם הוצאה לפועל ובפרט בסוגיית מחיקת והסדר חובות שלאחריה תוכלו לפתוח פרק כלכלי חדש ונקי מחובות. במשרדנו תוכלו לקבל גם ייעוץ כלכלי משפחתי וייעוץ משכנתאות שיסייעו לכם להשיב את חייכם למסלולם תוך כדי תקופת ההחזרים ולהשפיע טוב יותר על הליך השיקום הכלכלי וסיומו ללא רבב.

הליך מחיקת והסדר החובות מגיע בסיומו של הליך חדלות פירעון, ומשמעותו היא שבעל החוב לא נדרש לשלם את יתרת סכום החוב שהיה לו וטרם שולם. לאחר קבלת ההפטר ומחיקת יתרת החובות שהיו להם, בעל החוב יוכל לצאת לחיים כלכליים חדשים וחופשיים מחובות העבר שלהם!

כאשר יש לכם חובות פעילים, מרחפת מעליכם החרב התמידית (המטאפורית כמובן) של מערכת ההוצאה לפועל, כאשר מערכת זו יכולה להטיל עליכם מגוון רחב של סנקציות במטרה לוודא שתשלמו את כל החובות שלכם. מחיקת החובות בעצם מסירה מעליכם גם את עול ההתמודדות מול ההוצאה לפועל.

מחיקת החוב משמעה שעברתם את כל הליך חדלות הפירעון, ובסופו קיבלתם הפטר שפוטר מאתכם מתשלום יתרת החובות שהיו לכם. הסדר חוב מתאר מצב שבו בעל החוב מסדיר את תנאי תשלום חובותיו עם הזוכים (גם במצב זה הוא יוכל לשלם פחות מהחוב המקורי, אך הדבר הוא תלוי הסדר פרטני עם הזוכה).

כאשר חייב קיבל הפטר ונמחקו יתרת חובותיו, נמחקים גם כל ההגבלות והעיקולים שהוטלו עליו במטרה להניע אותו להסדיר את התשלום. עם זאת, במידה והוטלו על החייב גם צווים (כמו צו עיכוב יציאה מהארץ או צו מאסר), אלו לא נמחקים אוטומטית.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.