fbpx

עיקול חשבון בנק

ובבוקר בהיר אחד, מתקבלת הודעה לנייד שמודיעה לכם על עיקול חשבון בנק. במקרה הרע, גיליתם לגביו כשניסיתם שוב ושוב לבצע פעולה בחשבון שנכשלה. אמנם כולנו מודעים לסנקציות שמוטלות על חייבים בהוצאה לפועל וביניהן גם עיקולי רכב או כרטיסי אשראי, אך עיקול חשבון הבנק מתואר ובצדק כמכה הקשה ביותר שממנה סובלים החייבים, שכעת מחפשים דרכים להיחלץ מהמצב. 

הדרך של הוצל"פ לומר לכם: "שלמו!"

עיקול חשבון הבנק הוא פעולת החרמת חשבון, המבוצעת נגד חייבים שלא פרעו את חובותיהם מול זוכים שפתחו כנגדם תיקים בהוצאה לפועל. זוכים אלו נמצאו בהתקשרות כלשהי עם החייבים בעבר, אך משנכשלו מלגבות מהם את הכספים שמגיעים להם, פנו בלית ברירה אל ההוצאה לפועל כדי לדרוש את חובם.

ההוצאה לפועל כזרוע הגבייה המדינית, מוסמכת להפעיל מספר גדול של מנופי לחץ על החייבים כדי שישלמו את חובם, כך שעיקול חשבון הבנק הוא בהחלט אחד המרכזיים בהם. לעיקול קיימת מטרה כפולה כמובן – מצד אחד זוהי דרך למנוע מהחייבים להסתיר כספים ולהתחמק מהחוב שלהם ומצד שני זוהי דרך "מטלטלת" לאותת לחייב לפרוע בהקדם את חובו כדי לקיים את שגרת חייו הרגילה.

עיקול חשבון בנק

עיקול החשבון לא נולד ביום אחד

אמנם נדמה שמדובר בפעולה מידית – מעין כפתור שפקידי ההוצאה לפועל לוחצים עליו בעת הצורך ושגורם לעיקול החשבון, אך למעשה היה כאן סוג של תהליך מקדים שעד כה לא טופל כראוי מצדו של החייב:

במשך תקופה ארוכה הוא נמנע מלשלם את חובו לזוכה מסוים (חנות, בעל עסק, ספק, גוף פיננסי כלשהו וכן הלאה). אותו זוכה ששלח עוד ועוד התראות או חשבוניות ללקוח, כבר שלח גם מכתב התראה לפני נקיטה בהליכים שגם הוא בתורו זכה להתעלמות. כעת משאזלו כל מאמצי הזוכה לגבות את כספו ישירות מהחייב, הוא פונה להוצאה לפועל ופותח תיק גבייה כנגד אותו חייב וכעת הוצאה לפועל היא הגורם הישיר שמתמודד עם השבת החוב.

השפעת סוג החוב

בהתאם לסוג החוב, נסיבותיו וזהותו של החייב, ההוצאה לפועל בוחרת את מישורי פעולתה. אם הוחלט לעקל את חשבון הבנק, ראש ההוצאה לפועל משגר אל החייב מכתב ובו מצוינת הודעה על פתיחת התיק כנגדו, גובה החוב ומספר הימים להסדרת התשלום (בדרך כלל 20 ימים מיום שליחת המכתב). אם התשלום לא יסודר עד למועד האמור, פעולת עיקול החשבון תתחיל ותגרע מהתנהלותו הכלכלית התקינה באופן מהותי ביותר.

בהנחה וגם מכתב זה לא נענה, כלומר שהחייב לא שעה לטפל או להסדיר את חובותיו מול לשכת ההוצאה לפועל במשך 20 יום, ראש ההוצאה לפועל פונה לבנק ומודיע לו לגבי עיקול חשבון החייב. בנקודה זו הבנק מקפיא לחלוטין את כל הכספים שנמצאים בחשבון (כולל פיקדונות, תכניות חיסכון, ניירות ערך, הוראות קבע וכיוצ"ב) ומונע כל שימוש אפשרי בהם.

 

מה עושים במידה וקיים חשבון נוסף?

אם קיים כסף בחשבון, הוא יועבר לזוכה לכיסוי החוב. העיקול כשלעצמו מביא גם להשלכות עקיפות וביניהן ההפיכה לחשבון מוגבל שנאסר עליו להשתמש בשיקים ובכרטיסי אשראי, אין לבצע העברות בנקאיות וגם אין למשוך כספים מהחשבון.

ראש ההוצאה לפועל יכול גם להחליט בנוגע לעיקול משכורת, כך שהמשכורת החודשית של החייב תעוקל אוטומטית וזאת למעט אחוז מסוים שמבחינה חוקית ייכנס לחשבון וניתן למשוך אותו (מצב זה מאפשר התנהלות בסיסית כך שאין פגיעה בזכויות אזרחיות בעקיפין).

עוד השלכה עקיפה במצב של עיקול חשבון בנק, היא שלאורך שלושת החודשים הראשונים, נלקחים הכספים מהחשבון כדי לכסות את החוב לזוכה או הזוכים. אם הסכומים גבוהים מאוד והחייב לא מצליח לעמוד בהם מכוח הכספים שקיימים בחשבון ולא מכוח "שאיבת" המשכורת, ניתן להורות על עיקולים נוספים: רכבים ונכסים פרטיים, קצבאות, סכומים מהביטוח הלאומי ועוד.

 

ביטול עיקול חשבון בנק על ידי פשרה

עד כה סקרנו את פעולת עיקול חשבון הבנק, כיצד ומתי היא מתבצעת ומהן ההשלכות העקיפות שהעיקול הזה מייצר. וכעת לשאלה החשובה מכל – כיצד מחזירים לחיים את חשבון הבנק המעוקל?

חייבים שחשבונם עוקל יכולים לפעול במספר דרכים, כמובן בהתאם למצבם, לגובה החוב ולנסיבותיו. האלטרנטיבה הראשונה היא להגיע לפשרה או הסכם מסוים מול הזוכה עצמו.

את האפשרות הזו רצוי ליישם כבר עם ההודעה על כניסת העיקול לפועל בעוד 20 ימים, על ידי פנייה לזוכה וניסיון להגיע לפשרה לגבי גובה החוב, מועדי ההחזר, פריסה לתשלומים וכו'.

מבחינה משפטית, זהו ממש פתרון "אקספרס" משום שהוא חוסך המון זמן, בירוקרטיה וכמובן הליכים שגורמים לעוגמת נפש רבה. כמובן שאמורה להתרחש הסכמה בין החייב והזוכה ואם היא קיימת, רצוי שהדבר יתבטא במסמך כתוב שמהווה ראיה עתידית ומונע מהזוכה לטעון אחרת בהמשך.

 

בקשה לחקירת יכולת לחייב

אפשרות אחרת שתתאים לחייבים שהעיקול עדיין לא הוטל עליהם, היא להגיש בקשה לחקירת יכולת, שתסיר בפועל את העיקול. זהו תהליך שלוקח זמן, משום שהוא בודק את תנועות החשבון, הפעולות הכלכליות ויכולות ההחזר של החייב לאורך תקופה של שלושה חודשים ולפעמים גם יותר.

אם מתגלה שהתנהלותו של החייב לא מאפשרת לו להחזיר את כל החוב כי הדבר יגרום לו לקרוס כלכלית (קריסה שממנה קלושים הסיכויים להשתקם), ראש ההוצאה לפועל יוכל לשקול האם להקטין את גובה החוב ולהימנע מעיקול על חשבון הבנק לטובת פעולות גבייה אחרות.

 

בקשה לביטול עיקול חשבון

עוד דרך רלוונטית היא להגיש בקשה לביטול עיקול חשבון בנק. בקשה זו ניתנת להגשה רק אם ניתן צו עיקול לחשבון הבנק מלשכת ההוצאה לפועל והיא מתבצעת על ידי טופס שניתן להוריד מאתר רשות האכיפה והגבייה, להדפיס ולמלא.

ככלל אצבע, עליכם להתייחס בכפפות של משי לטפסים מהרשויות, שכן טעות קטנה במילויים עשויה לגרום לדחיית הבקשה ולצרות צרורות בהמשך. ולכן מלאו בדיוק, בזהירות ובכובד ראש את הפרטים האישיים, את פרטי הזוכה, את פרטי חשבון הבנק שעתיד להיות מעוקל ואת יתר הפרטים הנדרשים.

לטופס יש לצרף צילום תעודת זהות, פירוט תנועות החשבון בשלושת החודשים האחרונים ומסמכים רלוונטיים נוספים, התומכים בנסיבות הבקשה לביטול. כעת את הבקשה עצמה תוכלו להגיש דרך הדואר ללשכת ההוצאה לפועל השייכת למחוז מגוריכם, דרך כתובת הדואר האלקטרוני של הרשות או דרך האזור האישי באתר ההוצאה לפועל.

 

נסיבות וטענות

כמובן שנסיבות ביטול העיקול אמורות להיות מוצדקות, שכן טענות שמביעות אי רצון לשלם חוב פתוח אינן נלקחות בחשבון. הטענה אמורה להיות עניינית ומגובה בראיות, שכן שימוש לרעה בטענות או בבקשת הביטול עשויים לגרור תביעת דיבה מצד הזוכה ולהפעיל את צו העיקול בכל מקרה.

טענה רלוונטית יכולה להיות מצב שבו עיקול החשבון יביא לכדי קריסה כלכלית של המשפחה כולה – מצב שבדרך כלל מתייחס אליו ראש ההוצאה לפועל ברצינות תהומית וברצון להימנע מפגיעה בסיסית באורח החיים המשפחתי וזכויות היסוד שלהם.

טענה אחרת היא בנוגע לחיובים עתידיים כמו הוראות קבע או שיקים דחויים שנמסרו, כך שכשמועד חיובם יגיע והחשבון יימצא במצב מעוקל, הדבר יגרור חובות כבדים יותר מאלו שכבר קיימים והוא כבר יתקשה לסגור אותם באופן משמעותי ביותר. לטענה שכזו יש לצרף כמובן את תנועות העו"ש מהתקופה האחרונה, לרבות תנועות חשבון עתידיות שצפויות להכניס את החייב לחובות כבדים.

 

קיבלתם התראה? צו עיקול? חשבונכם עוקל?

במשרד עורכי הדין מזור קנפו ושות' אנו נדאג לכם לפתרון הטוב ביותר. יחד נוכל לבחון את מצבכם ולהציע את דרכי הפתרון האידיאליים להתמודדות עם צו העיקול או עיקול פעיל על חשבונכם ולהביא אתכם בצעדים בטוחים ויציבים לעבר סיום חובות העבר ויציאה לחיים כלכליים חדשים. צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם. 

עיקול על חשבון הבנק עלול להיות מוטל כאשר מדובר על חייב בהוצאה לפועל, שלא פרע את חובותיו אל מול הזוכה (האדם שמגיע לו הכסף), ולכן הוצאה לפועל רשאים להטיל סנקציות על החייב על מנת לתמרץ אותו ולזרז אותו לסגור את חובותיו כלפי הזוכה.

כן. כאשר ההוצאה לפועל היא זו שמעקלת את חשבון הבנק, מדובר על פעולה חוקית לחלוטין ושנמצאת בתחום סמכותה. עיקול חשבון הבנק לרוב יגיע לאחר תקופה ארוכה שבה החייב לא שילם ולא הסדיר את חובותיו כלפי הזוכה, ולכן זוהי דרך לגיטימית על מנת לתמרץ אותו לעשות זאת.

לא. במידה ובהוצאה לפועל הוחלט על עיקול חשבון הבנק, עליהם לשלוח לחייב מכתב ולהתריע בפניו על ההחלטה לעקל את חשבון הבנק שלו אם לא יוסדר החוב בתוך מספר ימים (כאשר בדרך כלל יינתנו לחייב 20 ימים מיום שליחת המכתב).

אם קיבלתם מכתב התראה מהוצאה לפועל שמודיע לכם כי חשבון הבנק שלכם עומד להיות מעוקל, מומלץ לפנות במהירות האפשרית לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחומי ההוצאה לפועל. עורך הדין יעניק לכם ייעוץ משפטי בהתאם למצבכם הנוכחי ולאפשרותכם לשלם את החוב שנותר.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.