fbpx

עורך דין אזרחי

עורך דין אזרחי הוא כזה המתמחה בתחומי חוק הנוגעים לעניינים אזרחיים. לא מדובר בתביעה פלילית, אלא בתובענות אזרחיות. בדרך כלל, התובענות עוסקות בעניינים כספיים או תחומים הומניים שונים. עורך דין אזרחי וותיק ומיומן ידע לחסוך לכם כסף, זמן וכאב ראש.

תחומי העיסוק של עורך דין אזרחי

כשהיינו ילדים חשבנו שעורך דין זה האיש שבא לעזור לפושע – שודד או מרגל. אבל כשגדלים, כמעט בכל תחום בחיים נתקלים בעורך דין. קונים דירה? עורך דין מקרקעין. עבירות תנועה? עורך דין תעבורה. כל חוזה או הסכם שיש לו תוקף חוקי… עורך דין.

אז כן, עורך דין אזרחי הוא ההפך הגמור מזה שהצטייר בראש אז, כשהיינו ילדים. הוא לא מייצג פושעים, אלא עוזר לשמירת הסדר הטוב בין אזרחים.

לעורך דין אזרחי יש מגוון רחב של תחומי עיסוק ותתי תחומים. חלק מהם נוגעים לתחום הפיננסי, וחלקם לתנאים הומניים כאלה ואחרים.

 

מהם התחומים הנפוצים בהם מתעסק עורך דין אזרחי?

חוזים

חוזה הוא הסכם בין שני צדדים, שיש לו תוקף חוקי. חוזה מחייב את החתומים עליו בקיום התנאים בו. רוב החוזים נוגעים להתחייבויות הדדיות מסוימות בין הצדדים.

עורך דין אזרחי
עורך דין אזרחי

החוזים המוכרים ביותר הם חוזה עבודה וחוזה הנוגע לדירה – כמו חוזה שכירות או חוזה רכישה של דירה. כדי שחוזה יתקיים כהלכה ולשביעות רצון שני הצדדים, יש צורך בעורך דין אזרחי.

למה? כי לא כל מה שנשמע לנו ברור ומובן מאליו הוא אכן כזה. לכן הניסוח של החוזה חשוב במיוחד. ניסוח איכותי הוא כזה ששני הצדדים מבינים אותו באותו האופן בדיוק, ושאין מקום להבין אותו אחרת. בדרך זו נמנעות טעויות, אי הבנות ובעיות של הפרות חוזה. עורך דין אזרחי מנוסה בעריכת חוזים באופן שמונע תקלות.

בנוסף, במקרים של הפרת חוזה עורך דין אזרחי יכול לייצג כל אחד מהצדדים: גם את הצד התובע וגם את הצד הנתבע. ייצוג איכותי יכול למנוע נזק כספי ועגמת נפש.

 

חוק הגנת הצרכן

בחוזים והסכמים רבים, או כל צורה של קשר בין אדם פרטי לתאגיד, יש חוק בסיסי ומחייב בשם: החוק להגנת הצרכן (התשמ"א, 1981). חוק זה, מטרתו להגן על האדם הפרטי ולהוסיף לכוחו מול התאגיד. הוא מחייב את התאגיד בהתנהלות מוסרית, הוגנת ובלתי נצלנית מול הצרכן.

למרבה הצער, חברות רבות בוחרות להתעלם מהחוק להגנת הצרכן או מעדיפות שלא לחשוב עליו… פעמים תכופות נעשות עוולות כלפי לקוחות, צרכנים ואנשים פרטיים שלא תמיד יודעים שעוללו להם עוול. תביעה אזרחית, בליווי מקצועי של עו"ד אזרחי, יכולה לזכות בפיצוי כספי גבוה. ליווי של עו"ד בעת חתימה על חוזה יכול למנוע בעיות אפשריות.

לשכת ההוצאה לפועל

לשכת ההוצאה לפועל של רשות האכיפה והגבייה אחראית על הביצוע של ענייני חוק הנוגעים לחובות כספיים. תיקים הנוגעים לחובות כספיים מתנהלים בה, פעמים רבות ללא התערבות כלל של בית המשפט. בית המשפט מתערב רק במקרים ספציפיים.

ללשכת הוצאה לפועל ניתן לפנות כזוכים או כחייבים. עורך דין אזרחי מומחה מכיר היטב את הסוגיות הנוגעות לכל אחד מהצדדים בהוצאה לפועל. עורך דין אזרחי מלווה את התובענות הקשורות בחובות. הוא מייצג גם זוכים הפונים ללשכת ההוצאה לפועל לצורך גביית החובות שלהם, וגם חייבים המגישים התנגדות לביצוע תובענה, או המעוניינים לקבל צו הפטר.

התנהלות מול לשכת ההוצאה לפועל אינה קלה. מצד אחד, החוק מונע ביצוע סנקציות חמורות בחייב. למשל, בניגוד לעבר, כיום לא ניתן לשים אדם במאסר בגלל חובות כספיים. הגבלת האכיפה הזו מקשה לפעמים על גביית חובות. מצד שני, גם כדי לקבל צו הפטר צריך לעבור דרך ארוכה ותובענית.

 

סכסוכי שכנים

טוב שכן טוב מאח רחוק, וזה ממש לא סתם. להיות שכן טוב זה כנראה קשה פי כמה, ואם שכן מצליח להיות טוב, אז בהחלט מגיע לו צל"ש. אבל לא תמיד זה קורה, ולא כולנו התברכנו בשכנים זהב. מה לעשות, סכסוכי שכנים זה דבר נפוץ במדינה הקצת צפופה מדי שלנו.

עורך דין אזרחי מסייע במניעת בעיות בין שכנים, או בין אנשים המנהלים בית במשותף. בנוסף, לאחר שנוצרים חלילה סכסוכים – ניתן לגשר עליהם באמצעות שירותיו של עורך דין אזרחי וותיק ומנוסה, שידע למצוא פשרה הוגנת ומקובלת לפי כל הצדדים.

הסכסוך הסתבך ומגיע לבית המשפט? חבל… אבל לפחות כדאי לצאת עם כמה שיותר כסף וכמה שפחות נזק. בשביל זה, צריך פשוט ייצוג מעולה של עורך דין אזרחי טוב.

 

עורך דין אזרחי – מתי לפנות?

לפני – לדעת על מה אתם חותמים

העיצה הכי טוב שתשמעו אי פעם: הרבה יותר קל למנוע בעיות מאשר לפתור אותן. איך אומר המשל העממי? עגלון טוב הוא לא כזה שיודע להוציא את הסוס מהבוץ, עגלון טוב הוא כזה שהסוס שלו אף פעם לא ייכנס לבוץ. וזה לגמרי נכון! למה לחכות שיהיה ביג טראבלס?

מניעת בעיות, בכל מה שקשור לחוזים, הסכמים, הסדרים והתחייבויות – זה התייעצות עם עורך דין אזרחי מעולה.

מתחילים עבודה חדשה? מקבלים עובד חדש לתפקיד? בהצלחה! לפני שאתם חותמים על הסכם עבודה, שלחו אותו לעורך דין אזרחי שיבחן אותו בעין מקצועית. חוזי עבודה מכילים לעיתים קרובות סעיפים דרקוניים, ומתעלמים מהחוק להגנת הצרכן. לעומת זאת, חברות ותאגידים אחרים דווקא חוששים מניצול של העובדים ומתנהלים באופן שלא רווחי לחברה, מתוך חשש יתר. זכרו! חוזה טוב הוא חוזה שטוב לשני הצדדים. כדי שזה יגיע לאיזון העדין, תנו לעורך דין אזרחי להציע הצעות ייעול לסעיפי החוזה השונים.

ולא רק חוזה עבודה, אלא כל התנהלות דומה בין שני צדדים.

 

אחרי – בבית המשפט

מה לעשות, לא כל אחד עומד במילה שלו ויש אנשים שגם חתימה אישית שלהם לא ממש מרגשת אותם. הפרות חוזה הן דבר שבשגרה. לעתים, עורך הדין ידע לזהות עוולות שנגרמו לצד שהוא מייצג בגלל אי קיום חוזה בתום לב.

בנוסף, התנהלות לא חוקית מצד נושים או חייבים בהליכי הוצאה לפועל עשויה אף היא לגרום לנזק ולצער. כדי לתקן ולפצות על כך ניתן להגיש תובענה לרשות ההוצאה לפועל, לאחר התייעצות עם עו"ד אזרחי. כך גם במקרים של הפרת החוק להגנת הצרכן, כמו למשל: הפרת פרטיות, אי יידוע של לקוח בתנאי העסקה ועוד. מקרים אלו יכולים להסתיים בפיצויים משתלמים לפי פסיקה משפטית, לאחר הגשת תובענה אזרחית.

 

איך לבחור עורך דין אזרחי?

שאלה טובה. כדי לענות עליה, צריך לדעת גם מה חשוב שיהיה בעורך דין אזרחי, וגם איך לוודא שיש לו את זה. אז ננסה לעשות קצת סדר:

 

מה הופך עו"ד אזרחי למומלץ?

  • התנהלות כנה וישירה. שיתוף של הלקוח בפרטים, הסבר מלא לגבי כל צעד או המלצה. עורך דין שאומר לך: עזוב, אתה לא תבין את זה, תן לי לסדר הכל בשקט – מעורר חוסר אמון וחשדנות, ועלול להעיד על רצון להסתיר ממך משהו…
  • כריזמה, הובלה, נוכחות. יכולת להשפיע ולשכנע את השופט, הצד השני, לשכת הוצאה לפועל. מצחיק, אבל כריזמה לפעמים מורגשת אפילו מבעד למסמך… פנייה או בקשה שמוגשים ע"י עו"ד טוב באמת זוכים ליחס אחר. קשה להסביר את זה, אבל זה נכון.
  • ראייה רחבה ומקיפה. רק מי שיודע לכלול במערכת השיקולים את כל הצדדים וההשלכות של כל צעד, ידע לתת עצה טובה: על הסעיף הזה אל תתעכב, פה צריך להתעקש, כדאי לך להוכיח שאתה חייב מוגבל באמצעים, ועוד.

 

אז איך אני אדע שהוא כזה?

לא פשוט… כל צעד בחיים כרוך בסיכון, לא? אבל הנה כמה טיפים קטנים –

  • בררו עם חברים. כמעט כל אחד נעזר בעורך דין אזרחי במהלך החיים, אז הכי טוב פשוט לשאול את החברים שלכם או את האח הגדול – מישהו שאתם סומכים עליו, בקיצור. אם הוא היה מרוצה, סביר שגם אתם תהיו מרוצים.
  • נסו לקבוע פגישת ייעוץ ללא התחייבות. בחנו מהו הרושם שנשאר עליכם מהפגישה: ההתנהלות מולכם בזמן הפגישה, השיח, השיתוף, הרצינות והמוטיבציה. זכרו: מי שהשפיע עליכם ונתן תחושה שאפשר לסמוך עליו, ייתן תחושה כזאת גם לשופט…

 

עורך דין אזרחי טוב באמת הוא כזה שיודע לזהות בעיות מטווח רחוק: מה יכול לאיים עליכם במצבים שונים, ואילו השלכות כרוכות בכל צעד. בנוסף, הוא ידע להתמקד בעיקר. אל תתעקשו על מחיקת סעיף לא הוגן שלא ניתן לביצוע, חבל על הזמן שלכם… לפני כל צעד משמעותי בחיים, עו"ד אזרחי מעולה יעזור לכם למנוע בעיות.

תביעה אזרחית היא תביעה שמוגשת בגין הפרת הוראת חוק או התנהגות מזיקה, בתחומי המשפט האזרחי. תחומים אלו כוללים את כל תחומי החיים שאינם קשורים לפלילים – לרבות תחומי החוזים, מקרקעין, נזיקין, התמודדות מול ביטוח לאומי והוצאה לפועל, מיסים, סכסוך בין שכנים בבית משותף, ירושה ועוד.

תפקידו של עורך דין שעוסק בתביעות אזרחיות הוא בעצם ללוות את הלקוח שלו בכל מה שקשור לתביעה – בין אם בשלב ההתחלתי של בירור הטענות המשפטיות וסיכויי התביעה המוערכים, איסוף מסמכים רלוונטיים, השגת חוות דעת מומחה, ועד לשלבי המשפט השונים וייצוג הלקוח בערכאות המשפטיות.

התביעות האזרחיות מתנהלות בבתי המשפט השונים, כאשר סוג בית המשפט שבו תובעים נקבע לפי סכום התביעה שאותו התובע מבקש. למשל, לבית משפט השלום יוגשו תביעות שסכום התביעה שלהן הוא עד 2.5 מיליון שקלים, ואילו לבית המשפט המחוזי יוגשו תביעות שסכומן גבוה מ- 2.5 מיליון שקלים.

לעורך דין שעוסק בתביעות אזרחיות יש תפקיד חשוב מאוד בחייהם של הלקוחות שלו, והוא זה שביכולתו לעשות צדק עבורם ולגרום לך שיקבלו את סכום התביעה שביקשו. אי לכך, חשוב שעורך הדין יהיה מקצועי בתחומו, בעל ותק וניסיון מוכח, אך גם בעל אמינות גבוהה ויושר מקצועי.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.