fbpx

ביטול עיקולים

ביטול עיקולים הוא פרוצדורה מעט מורכבת, אך אפשרית בהחלט. מי זכאי לבטל עיקול שהושת עליו? אילו סוגי עיקולים והגבלות עשויים להתקיל אתכם בבוקר בהיר אחד וכיצד מגישים בקשת ביטול מוצלחת? לפניכם כל מה שצריך לדעת בנושא:

עיקלו לכם? זה עדיין לא סוף פסוק

למרות שעיקול נחשב לסנקציה מאיימת במיוחד, חשוב שתדעו כבר עכשיו שלא מדובר בגזירת גורל. למעשה, עיקול הוא דבר הפיך לחלוטין כך שגם אם הסיבה שהוא הושת עליכם הייתה מוצדקת, קיימות דרכים שונות לפתרון שיסירו מכם את עול העיקול במהירות ובקלות. אז כיצד תימנעו מהחרפת המצב עד כדי עיקול? מה בכלל יכולים לעקל לכם? והאם עורך דין מתאים יוכל להגן עליכם מפני ההשלכות?

 

הגדרתו של עיקול על קצה המזלג

עיקול הוא אחת הפעולות הנפוצות ביותר שחלה על חייבים, שהושתה עליהם בעקבות פעולותיו ודרישותיו של זוכה מסוים, כלומר בעל החוב שחייבים לו. זוכה זה הגיש תביעה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל או עתר לבית המשפט לעניין החוב הבלתי פתור, כך שמערכת המשפט נדרשת כעת לייעל את הליך הגבייה ולאלץ את החייב להסדיר את התשלום או פעולה אחרת שנדרשה ממנו.

ביטול עיקולים

מתי יבוטלו עיקולים על חייב?

בעבר גילתה המדינה אפס סובלנות כלפי חייבים, שסבלו מסנקציות רבות כמו עיקולים וצווים שונים ואף מעונשי מאסר ללא אבחנה. כיום היחס לבעלי החובות מקל ורגיש יותר, דבר שמסייע להשיג ביטול עיקולים בקלות ובמהירות רבה יותר.

הביטול תלוי במידה רבה בזהות הגורם המעקל והסיבה לעיקול עצמו. ברוב המקרים, מי שעומד מאחורי העיקול הוא לשכת הוצאה לפועל שבה נפתח תיק גבייה וכדי לאלץ את פרעון החוב הטילה על החייב עיקול עד להסדרת חובותיו מול אותו זוכה. במקרים אחרים, ייתכן שהושת עיקול בהוראת בית המשפט או בית דין רבני, שמטרתו היא ללחוץ על ביצוע פעולה מסוימת, כמו למשל מתן גט.

להלן מספר אפשרויות פרקטיות להביא לכדי ביטול עיקולים שהושתו על חייב:

תשלום של החוב

אם הוטל עיקול כתוצאה מחוב כספי, הרי שהפתרון הפשוט ביותר הוא לשלם את החוב ולחסל את הדין והדברים מול הזוכה שלו. בכפוף להצגת הוכחה לתשלום ב בהוצאה לפועל, העיקול יבוטל תוך פחות מ-24 שעות.

 

הגעה להסדר

חלק גדול מהעיקולים מוטלים על חייבים שלא שילמו את חובם וגם לא שעו לפתור את בעיית החוב מול הזוכה שתבע אותם. לכן אם כעת יפנו להסדיר את הנושא מול אותו בעל חוב, ייתכן שיוכלו להגיע מולו להסכמה על פריסת החוב לתשלומים ולעתים אפילו על הנחה מסוימת. ברגע שהתקבל הסדר שקובע את גובה התשלום ומועדי התשלום, הזוכה יוכל להגיש בקשת ביטול עיקולים.

 

הגשת בקשה להסרת עיקול

ישנם מקרים שבהם אפשר לפנות להוצאה לפועל ולהגיש בקשה לביטול. כך למשל, חוב שכבר שולם ונפרע אך הדבר לא עודכן במערכת של הזוכה (טענת "פרעתי") או טענה בנוגע לעיקול חפץ שאיננו שייך לחייב, נימוקים בנוגע לצורך היומיומי בגורם המעוקל כמו למשל רישיון נהיגה לצורכי פרנסתו של החייב ועוד.

 

במקרים כאלו יש להגיש להוצאה לפועל את טופס 214 ולנמק בו את נסיבות הביטול. אם הבקשה נדחתה, ניתן לערער לבית המשפט המתאים תוך 15 ימים.

כדי להגדיל את הסיכוי לביטול העיקולים שהושתו עליכם, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין הוצאה לפועל כדי שיטפל עבורכם בנושא ויגיש בקשה מוצדקת ומנומקת בהתאם לעילת הביטול.

 

הגשת ביטול עיקול על חייבים

מלבד הדרכים לקבל ביטול עיקולים, קיימת גם ייחודיות מסוימת בדבר המעוקל שצריך להתייחס אליה ולהביא בחשבון פעולות או דרישות חוקיות מתאימות:

 

ביטול עיקולים של משכורת

אם הדבר המעוקל הוא משכורתו של החייב, יינתן על כך מכתב אזהרה מראש, 21 ימים לפני כניסת העיקול לתוקף. מכתב האזהרה מעניק לחייב חלון זמנים להסדרת החוב שלו.

 

ביטול עיקולי חשבונות בנק

כאן הבירוקרטיה מורכבת ורגישה יותר, דבר שמצריך פעולות מדויקות ומהירות כדי להתמודד עם העיקול. אם מדובר בעיקול שהוטל בעקבות עילה שגויה, יהיה קשה מאוד להשיב סכום כספי שכבר בוצע בו שימוש.

 

ביטול עיקול של רישיון נהיגה

אם הוצאה לפועל היא הגורם שעיקל את הרישיון (להבדיל מהחרמת רישיון של משרד התחבורה או המשטרה), יש להגיש בקשה ייעודית ומנומקת בנושא ובהתאם להוכחות לנחיצותו של רישיון הנהיגה בהקדם.

 

ביטול עיקולים והגבלות על חייבים

כל חייב שהוצאה לפועל רואה בו כגורם שמשתמט מתשלום חובותיו והתחייבויותיו רשאי לדרוש בביטול העיקולים וההגבלות שהוטלו עליו. להלן רשימת החייבים שמוגדרים כחייבים בעלי יכולת המשתמטים מתשלום חובותיהם:

  • חייבים שלא שילמו את החוב הרלוונטי, לא הגישו בקשה לצו תשלומים או שלא סיפקו הסבר לכך שלא טיפלו בנושא.
  • חייבים שלא הוכיחו את יכולתם לפירעון החוב או שלא העבירו מסמכים שמעידים על כושר הפירעון.
  • חייבים שלא התייצבו לחקירת יכולת במשרדי הוצאה לפועל, שלא התייצבו לבירור בעניינם ושלא מסרו מסמכים שנדרשו מהם.

כדי להגיש ביטול עיקולים, יש למלא כאמור את טופס 214 של הוצאה לפועל, לנמק בו את הסיבות לבקשה ולהמציא מסמכים שתומכים בנסיבות הביטול. רשם ההוצאה לפועל יבחן את הבקשה ויחליט מהם העיקולים וההגבלות שיוסרו מתוך כל מה שכבר הוטל (צו עיכוב יציאה מהארץ, לקוח מוגבל מיוחד בבנק, הגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי ועוד).

רשם ההוצאה לפועל יכול גם להתנות את ביטול העיקולים וההגבלות בערובה לפי שיקול דעתו ולדחות את הבקשה.

 

מתי העיקולים וההגבלות יוסרו?

מלבד ביטול עיקולים של משכורת, חשבון בנק, כרטיסי אשראי, רישיונות נהיגה, נכסים, מיטלטלין וכספים שברשות החייב, הוצאה לפועל מחויבים לשגר הודעת ביטול הן לחייב, הן לזוכה בתיק והן לכל גורם בר עניין כמו בנק, חברת אשראי וכיוצא בזה. הודעה זו תישלח בתוך 24 שעות לכל היותר מרגע החלטת הביטול.

 

כאשר הבקשה לביטול עיקול נדחית

אם בקשתכם נדחתה והעיקול עדיין עומד בעינו, אפשר להגיש ערעור על ההחלטה. אם מדובר בערעור על החלטה בתיק מזונות, יש לפעול בתוך 15 ימים ממתן ההחלטה ולערער לבית המשפט לענייני משפחה. אם מדובר בערעור על החלטה אחרת, יש לערער לבית משפט שלום בתוך 20 ימים ממתן ההחלטה.

נקודה חשובה: הליכי ביטול עיקולים והגבלות אינם תקפים לצווי מאסר ולא ניתן להשתמש בהליכי הביטול כדי לבטל מאסר.

 

בשורה התחתונה

ביטול עיקולים איננו גזירת גורל מרה וכבדה ביחס לעבר, אך עדיין מדובר בפעולה מרתיעה במיוחד בקרב בעלי אורח החיים השגרתי שנקלעו לחובות או לסיבוך כלכלי פתאומי. בשנים האחרונות ובייחוד לאחר תקופת הקורונה, חל שינוי במעמדם של החייבים לטובה, המאפשר להם להיתלות בנסיבות העיקול, זהות המעוקל והגורם המעוקל כדי להביא לביטולו המהיר.

אם אתם מתמודדים עם עיקול שהושת עליכם, או שקיבלתם מכתב התראה לפני עיקול, תוכלו לפנות למשרד עורכי הדין מזור קנפו ושות' ואנו נספק לכם ייעוץ והכוונה מתאימים, לרבות טיפול בעיקולים שהוטלו עליכם או על קרוביכם באופן יעיל ומקצועי.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.