fbpx

פתיחת תיק הוצאה לפועל

באיזה שלב תתרחש פתיחת תיק הוצאה לפועל לחייב שטרם הסדיר את התשלום? איך מבקשים לפתוח תיק כלפי אדם אחר ומה דורשים במסגרתו? במאמר זה נעשה קצת סדר לגבי פתיחת תיקים בהוצאה לפועל והחוקיות הכרוכה בפעולה.

מי מפחד מהוצאה לפועל?

מאחורי כל חוב שהלך והצטבר, עומדת לשכת ההוצאה לפועל וממתינה שיורו לה לפעול. הספק-עובדה, ספק-מיתוס הזה הוא הנתון שמרתיע אנשים מלצבור חובות כבדים ולנסות להימנע ככל האפשר מהגבלות ואי נעימויות שכרוכות במעבר החוב לטיפול הוצאה לפועל.

יחד עם זאת, התנהלות כלכלית לקויה בעידן המודרני הופכת אנשים רבים לחייבים בעלי תיקים בהוצאה לפועל, שכעת לא מתמודדים עם גורם ישיר בעל זמינות טלפונית ונציג אופטימי, אלא מול גוף משומן ובעל שיניים, שמתחיל לטפח סנקציות והגבלות שיקשו על החייב ויאלצו אותו לזנוח כל מטלה כלכלית אחרת, עד שיסדיר את החוב הקיים.

לאור זאת, ניתן לראות כי פתיחת תיק הוצאה לפועל היא בסופו של דבר מנגנון גבייה יעיל למדי: ארגונים, חברות, גופים ומוסדות שלא קיבלו את כספם, יוכלו לפנות להוצאה לפועל ולהעביר את אחריות הגבייה אליה. האם כל אדם יכול לעשות זאת? כן, בהחלט. מתי פותחים את התיק? כל עוד התקיימו מספר פעולות מקדימות שניתן להראות ולהוכיח ללשכת ההוצאה לפועל.

פתיחת תיק הוצאה לפועל
פתיחת תיק הוצאה לפועל

מהתראת החוב ועד עיקול: מה תידרשו לעשות לפני?

רשות האכיפה והגבייה (הוצל"פ) מורכבת כמנגנון פרקטי שאמור להטיב עם אלו שחייבים להם (הנושים), שמתקשים לקבל את כספם מאנשים שונים (החייבים). ברובד הבסיסי, פתיחת התיק היא הרפתקה יקרה מאוד עבור החייבים, שמוטלות עליהם כל ההוצאות עבור פתיחת התיק, שכר טרחת עורך הדין שהנושה לקח והאגרות שהוא שילם יחד עם תיק הגבייה עם סכום החוב המקורי, מה שמקפיץ את חבות התשלום במאות אחוזים בכל חודש.

כמובן שכדי להימנע מכך צריך לשלם את החוב מבעוד מועד, אך גם הנושים עצמם יידרשו לסדר פעולות מסוים עד שתתאפשר פתיחת תיק הוצאה לפועל: חייב שקיבל מספר התראות ותזכורות לגבי החוב שלו, צפוי לקבל מכתב מעורך דין. זהו מכתב התראה לפני נקיטה בהליכים, בו עורך הדין המייצג מזהיר את החייבים מפניה עתידית להוצאה לפועל, שתימנע כל עוד החוב יוסדר בתוך 30/45 ימים מהפנייה.

בשלב הזה, עלויות החוב עוד נמוכות יחסית ולחייב מזדמן להגיע לפשרה, פריסת תשלומים או הסדר כספי מול עורך הדין כדי לסגור את החוב. התעלמות מהמכתב תגרור פתיחת תיק הוצאה לפועל וכעת יישלח מכתב אזהרה מהוצאה לפועל, בו יתקבלו בין 20-30 ימים (תלוי בסוג ההליך) לפני שהסנקציות ייכנסו לתוקפן. בנקודה זו, ניתן כמובן לשלם את החוב אך אפשר גם להגיש כלפיו התנגדות, שתעביר את הדיון לבית המשפט ושם בכפוף לטענות שהציג החייב, ייפסק האם עליו לשלם או לא לשלם.

קיימת גם האפשרות להגיש בקשה לצו תשלומים (פריסת חוב על פי היכולת הכלכלית), אך במקרה שבו התשלום החודשי נמוך מגובה הריביות, מדובר במצב של חדלות פירעון – כלומר הוצאות גבוהות יותר מההכנסות כך שלעולם לא ניתן יהיה לסגור את החוב. אתם מוזמנים לקרוא את הכתבות שלנו העוסקות במצב הזה וכיצד לפעול במסגרתו.

 

סוגיות המנוהלות בהוצאה לפועל

פתיחת תיקים בהוצאה לפועל מתאפשרת כלפי חובות מגוונים ובכפוף למילוי טופס ייעודי, בו יש לסמן את נושא התיק:

  • תיק על סכום קצוב שנקבע במסגרת תביעה ועד לסכום של 500 אלף שקלים.
  • תיק שטרות ובקשות – מיועד לשטרות חוב ושיקים שלא כובדו.
  • תיק מזונות – מיועד לאכיפת פסק דין שלא כובד מצד החייבים במזונות ילדים
  • תיק משכון משכנתא – למקרים של פיגור בהוראת תשלומי המשכנתא
  • תיק צו ירושה – מיועד להוצאה לפועל של צו ירושה או השבת המצב לקדמותו.

 

תהליך הגבייה בהוצאה לפועל

כפי שציינו, פתיחת תיק הוצאה לפועל מלווה בשליחת מכתב אזהרה בדואר רשום או במסירה אישית. אם מכתב זה נותר ללא מענה מצד החייב, לשכת ההוצאה לפועל תוכל לפעול בדרכים הבאות (אחת או כמה מהן יחד):

  • עיקול כספי – עיקול כספים מצד ג' כמו משכורות וקצבאות.
  • עיקול רכב ותפיסת רכב
  • צו עיכוב יציאה מהארץ
  • עיקול נכסי מקרקעין ומיטלטלין
  • צו מאסר (לתיקי מזונות)
  • חקירת יכולת וכינוס נכסים

 

איך לפתוח תיק חדש בהוצאה לפועל?

אם אתם נמצאים בצד הזוכה, כלומר במקום שבו אדם אחר חייב לכם כספים וכלו כל הניסיונות לגבות ממנו את החוב מוצו, ייתכן שאתם שוקלים לגבות אותו דרך הוצאה לפועל ולשם כך צריך להתייחס למספר דגשים. ראשית, אין הגבלה על זהות האדם שפותח את תיק ההוצאה לפועל, משמע שכל אדם שלא קיבל את כספו מאחר יוכל, בכפוף לצירוף המסמכים והטפסים הרלוונטיים לפתוח תיק הוצאה לפועל כלפי אותו אדם.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שפתיחת התיק בהוצל"פ מהווה פרוצדורה משפטית לכל דבר ועניין ולכן מומלץ לבצע אותה בליווי מעורך דין מתאים. עורך הדין שמיומן בתהליכי הגבייה של הוצאה לפועל ובקיא בחוק, בפסיקה ובתוצאות מכל שלבי הגבייה, יוכל לייעל את התיק ולהגדיל את הסיכוי לפירעון מהיר ומלא של החוב.

כמו כן, קיימים כמה וכמה טפסים למילוי לטובת פתיחת תיקי הוצאה לפועל ובהם יש לפרט את החוב וסוגו, את פרטי החייב ואת פרטי הזוכה עצמו. הרישום מוכרח להיות מדויק ביותר. בסיום המילוי, יש לצרף מספר מסמכים:

  • אישור תשלום אגרת פתיחת תיק
  • צילום המסמך שמוכיח עילת חוב (שטר חוב מקורי, שיק מקורי, צילום פסק דין וכו')
  • ייפוי כוח ככל שפותח התיק מיוצג על ידי עורך דין הוצאה לפועל

באשר לאגרת התשלום, חשוב לדעת שלא מדובר בסכום כספי אחיד, אלא בתחשיב מיוחד שנקבע לכל זוכה, בכל תיק, על פי גובה החוב הנדרש במסגרתו. קיים סכום בסיסי מינימלי שמשתנה מעת לעת, אך הסכום באגרה יתרחש על סמך תעריפים ספציפיים.

כך למשל, בתיקי גבייה שבהם לא שולם סכום שנקבע בפסק דין, יש לשלם אגרה של 1% מסך החוב. אם התיק מתייחס לשטר חוב שלא שולם, האגרה תהיה בגובה 1.25% מהחוב. כמובן שבפועל תשלום האגרה מהווה חלק מהחוב שצבר החייב כך שהוא יועבר אליו כחלק מסך החוב לתשלום.

 

יש דברים שחשוב להתחיל לטפל בהם

כפי שהבנתם, פתיחת תיק הוצאה לפועל היא עניין מורכב, הן לזוכים והנושים והן לחייבים. במצבים אלו כל פעולה והחלטה יהיו בעלי חשיבות משמעותית להמשך וחשוב לדעת כיצד לפעול על מנת להתמודד עם המצב ולהשיג את מטרתכם בעלויות מופחתות ככל האפשר. להתייעצות בנושא ולפגישה עם משרדנו, צרו קשר ואנו נעמיד לרשותכם צוות מקצועי שלם לטיפול בנושא.

משרד עו"ד לויטה מזור קנפו ושות' מתמחה בדיני הוצאה לפועל בדגש על הליכי חדלות פירעון ומחזיק בידע ומיומנות ייחודיים, המאפשרים לחייבים להבריא כלכלית ולסיים עם חובותיהם ביעילות. הפירמה מלווה על ידי שי אבו, מנכ"ל חברת הייעוץ "הון משפחתי" לכלכלת המשפחה ויו"ר האיגוד הארצי ליועצים לכלכלת המשפחה ומצליחה להביא לשינוי הרגלים בקרב אנשים רבים, שזקוקים למעטפת מקצועית תומכת ומלווה הן ברמה המשפטית והן ברמה הכלכלית.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.