fbpx

הליך חדלות פירעון ללא תשלום צו תשלומים

ניתן לקבל הפטר מלא מתשלום חובות, במילים אחרות – מחיקת החובות ללא תשלום לנושים (האנשים להם חייבים כסף).

זה באמת אפשרי?

כן. אולם לא כולם מתאימים ולא כולם עומדים בדרישות לכך אך חלק מהאוכלוסייה כן יכולה לקבל הפטר גם בדרך הזו. באופן כללי, במסגרת צו הכינוס או צו פתיחת ההליכים, שניתן בפתיחת ההליך המשפטי, מושת על החייב תשלום חודשי בהתאם להמלצת הממונה על הליכי חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי. תשלום זה נגזר בין היתר מיכולתו הכלכלית של החייב. בשלב הראשון בוחנים מהו כושר ההשתכרות בפועל של החייב, ובשלב השני בוחנים מהו פוטנציאל ההשתכרות שלו.

 

מה הוחלט בפסק הדין?

בפסק דין שניתן בבית משפט העליון בתיק רע"א 6353/19 לשצ׳נקו נ׳ כונס הנכסים הרשמי, נקבע כי במצב בו לחייב בפשיטת רגל או חדלות פירעון אין כל הכנסה חוץ מקצבה או סכום קצוב שאותו החייב מקבל כל חודש מהמוסד לביטוח לאומי, לא ניתן לחייב אותו לשלם צו תשלומים מכוח סעיף 111 לפקודת פשיטת הרגל. מדובר במצבים חריגים בהם החייב בעל כושר השתכרות בלתי ממומש, כלומר שאין לו יכולת ממשית לקבל שכר מעל למינימום והוצאות המחייה הבסיסיות שלו לא מכסות את השכר בפועל והוא מתקיים מכספי הגמלה בלבד.

הליך חדלות פירעון ללא תשלום צו תשלומים

הוועדה לבחינת חדלות פירעון

יש לציין בעניין זה כי הוועדה לבחינת תכנית הפרעון בהליך פשיטת רגל (ועדת חריס) הגדירה את היקף הכנסות החייב לצורך קביעת התשלום החודשי לנושים. במסגרת זו, צוין בדו״ח הוועדה כי מצד אחד יש להביא בחשבון קצבאות בחישוב היקף ההכנסות של החייב, אך מהצד השני "יש לוודא, כי הסכום שיוותר בידי החייב ומשפחתו למחייתם, לאחר ביצוע התשלום החודשי, לא יפחת מסכומי הקצבאות של הביטוח הלאומי". באופן דומה, הודגש, כי "בקביעת התשלום החודשי יש לשים לב להגנה על הקצבאות הקבועה בסעיף 111 לפקודת פשיטת הרגל, ולוודא כי אין גריעה בקצבאות להן זכאי החייב בהתאם לסעיף 303 לחוק הביטוח הלאומי"

מעורבות הביטוח הלאומי

בפסק הדין דובר באדם שהשתכר בשכר נמוך לצד זאת שהוא קיבל קצבת נכות מביטוח לאומי (בהיותו בעל אחוזי נכות גבוהים). גם במצב זה בו החייב השתכר, נקבע בפסק הדין כי השתכרותו הייתה כדי לא להגיע למצב של חרפת רעב, ולא ניתן לזקוף זאת נגדו ולומר שהוא בעל כושר השתכרות ולחייב אותו בתשלומים חודשיים לנושים. לכן, באותו מקרה נקבע כי החייב אינו בעל כושר עבודה, ומשכך לא ניתן לחייב אותו בתשלום חודשי לקופה של הכינוס. המשמעות היא להבטיח את צורכי מחייתו המינימליים של החייב, לספק לו אמצעי קיום בסיסיים, זכות לקיום מינימאלי בכבוד.

 

יש לציין כי זהו אינו מקרה שמתאים לכל אחד, גם לא בהכרח לאנשים שמתקיימים בשוטף רק מגמלה או קצבה (והם אינם בעלי כושר השתכרות כלל), שכן מדובר במצבים בהם לחייבים, מעבר לגמלה או קצבה, אין נכסים שניתן למכור או לממש וכך להחזיר את הכסף לנושים. בנוסף, מצב זה אינו מתאים לאנשים שלא ממשים את הפוטנציאל שלהם או אפילו – את החובה שלהם – להשתכר ולמצוא מקור פרנסה שהולם את יכולתם. כך נקבע בשורה ארוכה של פסקי דין, כי על החייב בהליך פשיטת רגל מוטלת חובה למצות את פוטנציאל השתכרותו, וזאת כחלק מחובתו להתנהל בתום לב במסגרת ההליך (למשל, רע"א 03/2282 גרינברג נ' כונס הנכסים הרשמי, פ"ד נח2 810 ,פסקה 4 2004).

 

הרפורמה

ניתן לראות כי ישנה רפורמה (שינוי חקיקתי) שנועדה לבחון את האפשרות למתן הפטר באופן מיידי, כלומר מיד לאחר תקופת הבירור הראשונה ומבלי להיזקק לדיון והליך ארוך. אך כמובן שמדובר במקרים חריגים כאלו של אנשים המתקיימים מקצבת נכות והם אינם בעלי כושר השתכרות גבוה, אין להם נכסים מהם ניתן להיפרע, וידם אינה משגת. יש לשים לב שלא מדובר רק בגמלה נכות אלא ייתכן ומדובר בגמלה אחרת מהביטוח הלאומי, למשל גמלה של אזרח ותיק.

גם אלו הזכאים לכך, אינם יכולים לעשות שימוש בהנחיות הללו פעם אחר פעם, שכן מדובר במעשי מרמה ושימוש לרעה בהליכי משפט, ובתי המשפט פשוט לא יתנו לזה יד. כפי שצוין, גם תום ליבו של החייב נבחן במסגרת ההליך, ואי אפשר לעשות שימוש באופן גורף בהפטר זה, ולקחת סיכונים כלכליים לא מחושבים רק כי אתם יודעים שבסוף תקבלו ״פטור״ מתשלום חובות. בתי המשפט לא יתנו לזה יד.

הכלי הזה נועד להעניק לבית המשפט ולרשויות החוק את ההכרה הזו שבמצבים מסוימים, כשהאדם נמצא על סף תהום, דחוק לפינה וללא יותר מדי ברירות, כל תשלום שיחייבו אותו להחזיר לנושים זה כמו למעשה לקחת אוכל מהידיים שלו או של משפחתו וילדיו – תוצאה שאנו לא רוצים כחברה, גם לא במחיר של ללמד אנשים להחזיר חובות. חשוב להבין שאנשים שמקבלים את הפטור הזה לא בזבזו כסף בחנויות יוקרה או בזבוז ראוותני, אלא אותו חייב הגיע למצב הזה כי יש לו מגבלה כלשהי, שמדרדרת את מצבו, הן בריאותית והן כלכלית. כפי שמציין בית המשפט בפסק הדין "נוכח אופיה המינימלי של הגמלה, צמצומה באמצעות תשלום חודשי, גם בסכום נמוך, עלול להיות הרה גורל לגבי החייב ויכולתו להתקיים בכבוד".

מקרה נוסף

מקרה נוסף שהגיע לבית המשפט העליון ונתן חותמת נוספת לעניין שאי אפשר לקחת לאדם את ׳מה שאין לו׳ או את המעט שיש לו למוצרי צריכה בסיסיים, כגון לשים אוכל על השולחן עבורו ועבור ילדיו הסמוכים על שולחנו, ניתן בפסק דין בתיק רע"א 6999/20 נסים עוידה נ׳ כונס הנכסים הרשמי.

גם לפטור המלא הזה, כאשר מתקיימים כל התנאים, יש חריגים. כך למשל, החובות הבאים לא יקבלו פטור מתשלום: חובות מזונות ו/או חובות מקנסות פליליים ו/או חובות שנוצרו במרמה או בגלל מעשה פלילי, כל החובות הללו לא יקבלו הפטר.

אם אינכם בטוחים איזה הסדר חדלות פירעון הכי מתאים עבורכם, בשביל זה אנחנו כאן. משרדנו מתמחה בייצוג חייבים בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל. אנו נלווה אתכם בכל שלב ושלב בתהליך, נסביר לכם על כלל האפשרויות העומדות בפניכם ועל הזכויות שלכם, וביחד נוביל אתכם לדרך כלכלית יציבה וחדשה.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.