fbpx

חוב לקופת גמל בהליך פשיטת רגל

קופת גמל היא מכשיר חיסכון לטווח ארוך. מדובר בשם כולל לקופות השונות שאנו מכירים מחיי היום יום, כגון קרן פנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה ועוד קופות שונות ומגוונות.

בין קופות הגמל השונות חשוב להבדיל בין קופת גמל המיועדות לקצבה לבין כאלו שאינן מיועדות לקצבה. מה זה אומר? קופת גמל המיועדת לקצבה, כמו למשל פנסיה, הינה קופה שאפשר לפתוח אותה וליהנות מההטבות עליה רק כאשר מגיעים לגיל פרישה מעבודה בהתאם לחוק (62 לאישה ו67 לגבר נכון למועד כתיבת מאמר זה). לעומת זאת קרן השתלמות היא קרן שהופכת לנזילה, כלומר שניתן לפתוח אותה ולהנות מהטבות המס עליה (פטוס ממס רווחי הון) כבר לאחר תקופה של 6 שנים.

אוקיי, אז איך ההבדל הזה בא לידי ביטוי בהליך פשיטת רגל? קופת גמל לקצבה הינה קופה שלא ניתן לממש בהליך פשיטת רגל, ולא ניתן לכפות עליכם לממש אותה. כלומר הקופה נשארת בבעלות החייב גם בהליך של פשיטת רגל ולא ישתמשו בה כחלק מהכספים או הנכסים שיממשו לטובת חלוקת החובות שלכם לנושים. לעומת זאת, קרן השתלמות, שכאמור אינה נחשבת כקופת גמל לקצבה, כן ניתן לממש בהליך של פשיטת רגל.

חוב לקופת גמל בהליך פשיטת רגל

הבדל נוסף הוא שבקופת גמל שאינה לקצבה, להבדיל מקופת גמל לקצבה אין מרכיב של ביטוח למקרה מוות ו/או ביטוח אובדן כושר עבודה. המחשבה של המדינה היא שקרן לפנסיה הינה הכרחית לאנשים היוצאים לפנסיה (להבטיח להם תשלום כלשהו למחייה בשלב שבו הם אינם עובדים עוד). לכן, גם אם אדם מעד בחייו, צבר חובות ואינו מסוגל לשלם אותם, המדינה אינה כופה עליו לשלם את חובותיו מהכספים שצבר בקרן הפנסיה שלו. ניתן לומר שהמדינה ׳מודה׳ שאין די בקצבאות זקנה או קצבאות סוציאליות אחרות כתשלום מספק לאדם בשלב זה בחייו.

הדבר קבוע בסעיף 85(א1) לפקודת פשיטת הרגל וגם בסעיף 228 לפי החוק החדש, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.


מה המעמד של ביטוח מנהלים?

ביטוח מנהלים הוא סוג של ביטוח חיים עם חיסכון שנצבר לתקופה ארוכה. בשונה מקרן פנסיה שם חלים כללים אחידים, ביטוח מנהלים הינו הסכם עם חברת הביטוח, שבו מעבר לזכות לקבל כסף אם יקרה מקרה ביטוח של מוות או אובדן כושר עבודה, אז מדובר בכלי שבו אפשר לצבור חסכון. בראות החוק והפסיקה מדובר בקופת גמל לקצבה, ועל כן הוא זהה מבחינת המעמד המשפטי שלו בכל הקשור לחובת מימוש בהליך של פשיטת רגל או הליך של חדלות פירעון.מה קורה אם מבקשים למשוך קופת גמל לטובת כיסוי החובות?

ככלל, הדבר אינו מומלץ ויש לדעת כי משיכת כספים הצבורים לכם בשלב מוקדם הם למעשה איבוד של הקצבה בגיל פרישה או מקרה מזכה אחר. מעבר לכך, חשוב להכיר כי אם תמשכו את הכספים בטרם עת, כלומר לא בשלב המתאים להם כדי ליהנות מכלל ההטבות שהמדינה מעניקה לכספים שנצברו בקופות אלו, אתם ככל הנראה תידרשו לשלם מס רווח הון בשיעור של 35%, זה המון כסף!

כדאי שתדעו שאם כן תבקשו לממש את הכספים, אז כדאי שתדעו כי ניתן יהיה לממש את הכספים לטובת הנושים וקופת הכינוס/ קופת הנשייה. אך שוב, אין זו חובה, ולא ניתן לכפות עליכם לממש זאת.

 

מה קורה אם יש הלוואה מקופת הגמל?

על פי תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), תשע"ב-2012, רשאי עמית (אדם שהוא שחוסך לפנסיה או קופת גמל) לקחת הלוואה בהתאם לכללים. גובה סכום ההלוואה שניתן לקחת משתנה בהתאם לסוג הקופה, אם הקופה נזילה או לא, ועוד. בנוסף, הכללים בדבר ההיקפים של גובה ההלוואה שניתן לקחת משתנים מעת לעת. כך למשל, בתקופת הקורונה, הגדילה המדינה את גובה ההלוואה שניתן לקבל כנגד חלק ממוצרים אלו. הלוואה מקופת גמל היא הלוואה הנלקחת בערבות כספי קופת הגמל.

היתרון בהלוואה זו היא התנאים שלה, מאחר ומדובר בהלוואה עם ערבות אז הסיכון של קופת הגמל או קרן הפנסיה נמוך ובנסיבות אלה הריביות לרוב נמוכות יותר. מדובר בהלוואה שאתם נדרשים להחזיר במסלול תשלומים שמשתנה בין קופה לקופה ובין רצונכם. אם אתם נמצאים כבר כיום בהליך פשיטת רגל או חדלות פירעון, אז שימו לב כי לא ניתן לקחת הלוואה, כיוון שאסור ליצור חובות נוספים או לשלם חובות מחוץ לקופה.

אבל אם כבר לקחתם הלוואה עוד לפני שנכנסתם להליך פשיטת הרגל או הליך חדלות פירעון, אז חשוב שתדעו מה המעמד של ההלוואה הזו כיוון שאתם לא מחזירים את התשלום. קרן הפנסיה או קופת הגמל נחשבת כנושה מובטח, כלומר הזכות שלהם על כספי הפנסיה עדיפה על פני נושים אחרים.

 

החלטת בית המשפט

בהלכת פינצ'ב, החליט בית המשפט העליון שקופת גמל רשאית לקזז ולקחת כספים הצבורים בקרן הפנסיה של עמית פושט רגל כנגד סכום הלוואה שנתנה לו וטרם נפרע. כלומר, אם נטלתם הלוואה כנגד קרן הפנסיה, וטרם הגעתם לגיל הפרישה, החברה בו מנוהלת הקרן ואשר נתנה לך את ההלוואה כנגד הקרן, רשאית להחזיר את כספי ההלוואה תוך מימוש קרן הפנסיה. כמובן שהמימוש ייעשה רק בהתאם לגובה ההלוואה/החוב, ולא מדובר במימוש של כל הקופה.

פסיקה נוספת של בית משפט העליון קבעה שעל אף שהחברה המנהלת את קופת הגמל רשאית לשבור את הקופה כדי להחזיר את ההלוואה, הנאמן של תיק פשיטת הרגל והנושים אינם יכולים לקחת את ״היתרה״ שיש בקופת הגמל.

לכן יש לשקול היטב האם לנצל את הכספים שעבדתם כל כך קשה לצבור ולשלם באמצעותם לנושים. שיקול חשוב נוסף הוא לשקול אם כדאי לכם לקחת הלוואה נגד קופת גמל לקצבה. התשובות לשאלות אלו כמובן משתנות בין אדם לאדם בהתאם לנסיבותיו ומצבו.

אם לקחתם הלוואה מקרן הפנסיה או יש לכם קרן פנסיה אבל יש לכם חובות ואתם לא יודעים מה לעשות, כדאי שתתייעצו ותבדקו את הזכויות שלכם לפני שאתם עושים צעד שיכול להשפיע על העתיד שלכם. משרדנו מתמחה בהליכי הוצאה לפועל וחדלות פירעון. נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה או בקשה שעשויה להיות לכם בעניין זה, או בכל עניין הקשור בהליך פשיטת רגל וחדלות פירעון.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.