fbpx

פשיטת רגל לעצמאים

פשיטת רגל לעצמאים – מתי זה קורה ולמה? מה ההבדל בעצם בין פשיטת רגל לבין הוצאה לפועל? המילים פשיטת רגל נשמעות מאיימות, ובדיחות קרש מספרות ש"מי שפושט רגל בסוף גם פושט יד". אבל האם הן צודקות? פשיטת רגל היא המפלט האחרון, שיכול להציל עצמאים ששקעו בחובות. איך? רק עם עורך דין פשיטות רגל וותיק ומנוסה.

פשיטת רגל לעצמאים – לגמור עם החובות

כולנו רוצים להצליח ועושים הכל כדי שזה יקרה. אבל יש גם כישלונות בחיים, ולא תמיד המזל משחק לטובתנו. מצב של חובות שהולכים ומצטברים עלול להפוך במהירות ממטרד לאיום. הוא מעיק על הגוף, על הנפש ועל חשבון הבנק. כל שקל שנכנס משועבד לתשלום החובות – על חשבון תשלומים חיוניים אחרים שהופכים בינתיים לחובות גם הם. החובות מצידם תופחים בריבית ניכרת, והופכים לבור ללא תחתית. איך יוצאים מתסריט האימים הזה?

כנראה שלשבת ולחכות שכסף פשוט יצנח מאיזושהי גלקסיה – לא ממש יעזור. באותה מידה, עבודות שחורות מכניסות בדרך כלל מעט מאוד כסף, לא מספיקות ולא שוות את ההשקעה. האופציה שמשאירה לעצמאים הכי פחות נזק והכי הרבה אפשרויות, היא פשיטת רגל.

פשיטת רגל לעצמאים
פשיטת רגל לעצמאים

לא עוד פשיטת רגל – החוק החדש לחדלות פירעון

בשנת 2018 התבטלה הפקודה לפשיטת רגל ובמקומה נכנס לתוקף החוק החדש: חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. המילים הללו נשמעות הרבה יותר אופטימיות. הן לא מעלות אסוציאציות קשות כמו ההומור השחור על פשיטות רגל… ומשאירות פתח לתקווה. כי המטרה העיקרית בפשיטת רגל (ברשותכם, נמשיך לקרוא לתהליך בשם הישן והמוכר) היא לגמור עם החובות, קרי: לחדול מהפירעון. בנוסף, החוק החדש מאפשר הקלות מסוימות בתהליך.

כשהחובות לא יאיימו עליכם, החיים יהיו הרבה יותר שקטים. חשבון הבנק שלכם לא יעוקל, רישיון הנהיגה לא יישלל והליכים שונים של הוצאה לפועל ייפסקו, גם אם הם כבר התחילו.

איך זה קורה?

דברים טובים באים בעבודה קשה. כדי למחוק את החובות שלכם תצטרכו לעבור תקופה של עבודה קשה, אבל הגיונית ומתאימה ליכולות שלכם.

החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי קובע, כי על החייב לשלם מדי חודש סכום כסף לקופת הכינוס. התשלום החודשי הזה יימשך על פני תקופה של כ-3 שנים, תקופת השיקום הכלכלי. זה יפטור אתכם מכל תשלום נוסף לנושים. הם יקבלו את הכסף מקופת הכינוס בתמורה למחיקת החובות. סכומי כסף נוספים שיעמדו לפירעון החוב, יגיעו מפריטי ערך שלכם שיעברו גם הם לקופה, במסגרת כינוס נכסים.

 

למה פשיטת רגל עדיפה מהוצאה לפועל

פשיטת רגל היא תהליך לא קל ולא פשוט. הוא כולל כינוס נכסים, ומגביל את החייבים בהגבלות שונות. עם זאת, ברוב המקרים הוא עדיף משמעותית מתהליך ההוצאה לפועל.

 

למה?

תהליך הוצאה לפועל מגביל מאוד את השימוש של החייב בחשבון הבנק, ופעמים רבות הוא "לקוח מוגבל מאוד" שכמעט ולא יכול לקנות דבר.

בפשיטת רגל יש אמנם הגבלות שונות, אבל מדובר בהגבלות קלות יותר.

דוגמאות להגבלות בפשיטת רגל

  • צו עיכוב יציאה מהארץ
  • איסור לעמוד בהסדרים שונים עם נושים אחרים
  • איסור שימוש בכרטיסי אשראי

 

גורם משמעותי לא פחות הוא סכום החובות ההולך וגדל בהוצאה לפועל, בגלל הריביות וההצמדה שנשארים גם בתקופת תשלום החובות.

והחשוב ביותר: בפשיטת רגל החובות מפסיקים לצבור ריבית והצמדה, מרגע שהחייב מקבל צו כינוס. במקרים מסוימים, החובות מפסיקים לצבור ריביות רק ממועד התחלת התשלום. בכל אופן, אפשר להבין מדוע תקופת התשלומים לקופת הכינוס מכונה "תקופת השיקום הכלכלי".

 

מי מבצע את הליכי פשיטת הרגל?

יש 3 גופים שונים בהם מתנהלים הליכי פשיטת רגל. החלוקה לגופים הללו מתבצעת בהתאם לגובה החובות, וזהות החייבים.

 

גובה החוב הגוף המבצע
יחיד, עד 150,455 ש"ח לשכת ההוצאה לפועל של רשות האכיפה והגבייה
יחיד, למעלה מ-150,455 ש"ח הממונה על הליכי חדלות פירעון של משרד המשפטים
חברות בית המשפט המחוזי

 

פשיטת רגל לעצמאים – ארבעת השלבים

הגשת בקשה להליכי חדלות פירעון

על הבקשה להיות מפורטת, מנומקת ומלווה במסמכים המתאימים. אתם צריכים להתאים למצב שקבע המחוקק: "חדלות פירעון היא מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול ללשם את חובותיו במועדם… או שהתחייבויות החייב, לרבות החתייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו".

חשוב שתדעו! רשות ההוצאה לפועל עמוסה בעבודה. פניות ובקשות מגיעות אליה מדי יום, ולכן היא נוטה להשיב בדחייה. כדי שזה לא יקרה ותוכרזו כחדלי פירעון, פנו לעורך דין פשיטות רגל שליווה עצמאים רבים בתהליך, וידע איך להציג את מצבכם באופן משכנע. החוק כולל עוד סעיפים קטנים ופרטים מרובים, כדי שתעמדו בכל ההגדרות והקריטריונים יש להשקיע בהגשת הבקשה את מירב המאמצים.

 

צו כינוס

מהו צו כינוס?

הוא מכונה גם: צו פתיחת הליכים. על פיו יבוצעו הליכי פשיטת הרגל.

בצו זה ייקבע הסכום החודשי אותו תשלמו לקופת הכינוס. את הסכום הזה מחשבים מתוך הבנה שעליכם להתקיים מסכום הכרחי כלשהו. לכן עורכים את החישוב הבא: סך ההכנסות שלכם, מינוס הוצאות מחייה חיוניות (כמו גני ילדים, שירותי בריאות ורווחה ועוד). את הסכום הנותר תשלמו מדי חודש לקופת הכינוס.

 

כינוס נכסים

כפי שכתבנו לעיל, קופת הכינוס כוללת גם סכומי כסף שמשולמים ממכירת חפצי הערך שלכם. חפצי ערך שלכם מועברים לקופת הכינוס ע"פ החלטת הממונה מטעם המדינה. לרוב, חפצי הערך שיעברו לקופה הם רכבים, פריטי יוקרה וכלי ערך נוספים. יש אפשרות לכנס גם דירת מגורים, אבל היא כ"כ מוגבלת שהאפשרות כמעט ולא מעשית.

מרגע שקיבלתם צו כינוס, החובות שלכם מפסיקים לצבור ריביות והצמדה.

 

דיון בבית המשפט או בלשכת הוצאה לפועל

זה יכול להיות מתיש, אבל עורך דין פשיטת רגל מומחה לעצמאים יעזור לכם לעבור אותו בקלות, באופן שיוציא מהרשות הפוסקת את ההחלטות הטובות ביותר עבורכם.

 

שלב השיקום הכלכלי

תקופת השיקום הכלכלי נמשכת כ-3 עד 4 שנים. בתקופה זו אתם משלמים את הסכום החודשי לקופת הכינוס. זה בהחלט אומר שאתם מוגבלים מעט כלכלית, אבל מצד שני, אתם יוצאים מהחובות ומתחילים להסתכל הלאה. יש לכם איך לחיות ומאיפה לשלם על מוצרי בסיס. צריך רק קצת סבלנות והמון אופטימיות ותקווה.

זהו, אלו הם כל השלבים בהליך פשיטת רגל. כעת הגעתם לקו הסיום, קו המטרה: אתם מקבלים צו הפטר.

 

קיימים 3 סוגים של צו הפטר

סוג הצו משמעותו
צו הפטר חלוט אתם פטורים לחלוטין מתשלום כל חובותיכם
צו הפטר מותנה כדי לקבל צו הפטר חלוט, תצטרכו לעמוד בהליך מוגדר כלשהו
צו הפטר חלקי אתם פטורים מחלק מהחובות, כי ביהמ"ש קבע שלא נהגתם בחובות בתום לב

 

בכל מקרה, כדי לזכות בצו הפטר:

  • אתם צריכים לעמוד בתנאי צו הכינוס
  • עליכם להוכיח שהחובות שלכם נצברו בתום לב (למשל, לא בגלל הימורים)

 

צו הפטר חלוט מעניק לכם פטור מלא מתשלום כל חובותיכם. זהו האור בקצה המנהרה, המאפשר לכם להביט קדימה, לקחת מהתקופה הקשה תובנות חשובות ולהמשיך לצמוח מתוך המשבר. צו הפטר חלוט ניתן בהחלטת בית משפט. פנו לעורך דין פשיטות רגל לעצמאים שייצג אתכם היטב. זה עצמו יוכיח על רצינות ותום לב! זכרו: עורך דין טוב באמת הוא כזה שגורם לבית המשפט לעמוד לצידכם.

הליך פשיטת רגל לעצמאיים זהו הליך שנועד לסייע לעצמאיים לסגור את החובות שלהם כלפי הנושים שלהם, במצב בו הם לא עומדים בפירעון החובות. הליך זה הוחלף בשנת 2018 בהליך חדש ומשודרג, שנקרא חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שדרכו החייב מקבל על עצמו תוכנית כלכלית לשיקום מצבו הכלכלי.

ההליך, אשר בשמו הנוכחי נקרא "חדלות פירעון ושיקום כלכלי", בונה לחייב תוכנית כלכלית שדרכו החייב משלם מדי חודש, בפריסה של כ- 3 שנים, את החובות שהצטברו לו. לאחר תקופה זו, יתרת החובות של החייב יימחקו, והוא יוכל לצאת לדרך כלכלית חדשה ומחושבת יותר, ללא חובות.

כן. על החייב יכולות להיות מוטלות מגבלות שונות, כמו למשל צו עיכוב יציאה מהארץ, איסור שימוש בכרטיס האשראי או איסור להתחיל הסדרים חדשים עם נושים חדשים. עם זאת, הגבלות אלו הן מקלות ומרוככות יותר ביחס להגבלות שמוטלות בהליך הוצאה לפועל.

השלב הראשון הוא הגשת בקשה להליכי חדלות פירעון, שלאחריו יוצא לחייב צו כינוס (שבו ייקבע הסכום החודשי שעליו יהיה לשלם), ויכונסו הנכסים שלכם לצורך תשלום החוב. לאחר מכן מגיע שלב השיקום הכלכלי, שנמשך כ- 3 שנים, שבמהלכן החייב משלם את חובותיו ויוצא מהמשבר הכלכלי.

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד עורכי דין לויטה מזור קנפו ושות'

משרד לויטה-מזור ושות', עורכי דין ונוטריון, מציע ללקוחותיו מעטפת כוללת של שירותים משפטיים וייצוג משפטי בתחום הנדל"ן והמשפט האזרחי-מסחרי. המשרד, עם ניסיון עשיר ומוכח בשני תחומים אלה, נותן דגש, במסגרת שירותיו, למקצועיות ברמה גבוהה, התאמה מדויקת ונכונה לצרכי הלקוח ולליווי אישי וצמוד לאורך כל הדרך.